"Ya Allah Ya Tuhanku.. ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berikanlah aku petunjuk, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku"

guestbook

Monday, October 6, 2008

Allah Maha Pemurah

pernah kah kita meminjam sesuatu dari seseorang? adakah kita sudah memulangkan barang itu? tahukah kita, kita sedang meminjam satu "barang" yang tak ternilai dari seorang "tuan" yang Maha Pemurah?

barang yang kita pinjam itu adalah diri kita sendiri dan yang meminjamkan barang itu adalah Allah swt. DIA memberi pinjam tangan, kaki, mulut, mata dan anggota yang lain kepada kita. kalau ikut kejujuran yang sebenar seperti barang - barang lain juga kita akan jaga sebaik yang mungkin. namun ada juga yang tidak tahu dan berpura- pura tidak tahu setelah meminjam tidak bersyukur pula. mereka menggunakan kaki tangan, mulut, mata dan anggota lain yang dipinjamkan itu ke jalan yang salah, jalan yang tidak di redhai oleh Allah swt.

betapa angkuhnya mereka, sudahlah meminjam, malah mempergunakan barang itu sewenang - wenangnya mengikut hawa nafsu mereka. sedangkan kalau Allah swt mahu mengambil balik barang yang dipinjamkan itu hanyalah dalam sekelip mata sahaja.

oleh hal yang demikian wajib lah bagi kita menjaga sebaik2 barang yang diberi pinjamkan kepada kita itu. hendaklah kita merendah2 diri sebagai makhluk Allah swt yang lemah dan tidak punya apa2. gunakanlah sebaik mungkin nikmat yang diberikan oleh Nya semoga kita sentiasa termasuk dalam golongan yang DIA redhai. Wallahualam..





batu dan pokok sujud kepada Allah swt.. tetapi kenapa kita yang berakal begitu susah utk bersukur kepada - Nya?

0 comments:

 
Share

Mommy Otai | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL