"Ya Allah Ya Tuhanku.. ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berikanlah aku petunjuk, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku"

guestbook

Friday, January 16, 2009

IKAN CENCARU SUMBAT MANIS

MENU BERBUKA PUASA SEMALAM


KURMA AYAM



PES TUK DI SUMBAT KE PERUT IKAN CENCARU


READY TUK DIGORENG




ekceli ni resepi mom in law..tq mak kerana resepi yg sungguh sedap ini..

dah banyak kali wt..tp kali ni yg the best..

resepi ni resepi peberet in law aku sekeluarga..

selain ikan cencaru,ikan kerisi jgk sedap..cuma isi sedikit lembik..

maaf tuk visual yg kurang memuaskan..over flash..dh tk sbr nk mkn



RESEPI IKAN CENCARU SUMBAT MANIS


::Bahan2::


3 ekor ikan cencaru

2ketul gula melaka(org trg panggil nisan)2 ketul nisan tuk 3ekor ikan biasanya

2ulas bawang merah

sedikit belacan

sedikit pes asam jawa(biasa mommy guna yg adabi)

2sudu cili giling(yg diblend)

1/2 sudu garam

sedikit serbuk perasa


(bahan2 diatas hendaklah ditumbuk sehingga lumat)

*seperti gambar dalam lesung diatas



  • kemudian sumbat dalam isi perut ikan..ikan cencaru belah dibelakang..jgn kasi bukak kat sirip bawah..sbb nnt isi sambal itu akan terkeluar..
  • goreng dlm myk yg sedang2 saja

  • bukak api kecik saja kemudian tutup,

  • ikan akan jadi hitam2..kerana hasil dari gula melaka

  • bila dah masak,angkat dan curahkan lagi lebihan sambal yg ditumbuk ke atas ikan cencaru

  • siap tuk dimkn bersama nasi yg pns..






10 comments:

ayie_helena said...

ummm bestnyew ikan ccaru tu...ohh ni mesti lauk akak bbuke pose smlm kn..hikhik...
rini pose agi ke kak??

alia said...

SEDAPNYA....

kakchik said...

Wah, kakchik suka ni makan lauk ni. Tapi sayang kat rumah ni orang lain semua tak suka cencaru kecuali ikan cencaru kering. Kalau makan kat luar, selalu gak beli lauk ni. Lagi pedas lagi suka. Nampak berkilauan lauk farah tu, tambah la menariknya.

ryani said...

nni kurma ayam ke kurma tomato? tomato yg gedabak dr ayam..muahahaha

mommy otai said...

>DAYAH...IYE LA AII POSE LAGI LAA...RINI WT NS GORENG AJO..HEHE

mommy otai said...

>K.CHIK...kilauan itu sbb over flash kot..farah tk reti nk msk2 ni..asalkan suami suke cukup laa..
nk deco2 pon tk reti...
sdp kan ikn ni k.chik..suke sgt..

ela said...

farah...wat projek masok2 lagi......nok try gok nanti cencaru tu..tapi tak pernah jupe pulok sini....try ikan kerisi deh

mommy otai said...

>ELA..bereh ela..sdp gok ikn kisi tu..yummyy..nk etek nnt..dok ckup hok ni..kekkekeee

Rashid said...

eee masakan kegemaran ni.. naper la asyik nampak sedap semua yang dilihat.. (mungkin sedang lapar ni..) hehe..

beannydbunny said...

mommy... ibu nak jgk..
minggu ni nak g mangan2 bley??

 
Share

Mommy Otai | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL