"Ya Allah Ya Tuhanku.. ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berikanlah aku petunjuk, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku"

guestbook

Saturday, January 10, 2009

STICKY CARAMEL CHICKEN



hari ni memang nk jgk try resepi dari dapur k.hana..sbb dah lama nk mkn..cam sodap aje..tq k.hana for da mabeless recipe ok..farah pon copy paste aje dari blog k.hana..ampunnn kakk..
ekceli my 1st time wt ni..kire menjadi laa..cuma mommy letak sume part of chicken..bkn wing sahaja..mommy tk reti mkn wing..(nape tk pecaye ke?)
Bahan-bahan

12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
2 sudu besar minyak masak
3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
1 sudu besar halia dicincang
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap
1 sudu besar sos cili
1/4 cawan (60ml) madu

Cara-cara

-Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
-Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).
NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!

8 comments:

diani said...

farah....post kt aku sepinggan..nmpk best tu..

mommy otai said...

buless...tgu jap lagi aku ata dehhss..

hana said...

walllaaaaaahhhh! mmg nmpk cedappP! nk ckittt farah!! heeeeee....

eriey said...

aduih..meleleh air lior aku farah..nk jgkkkkk!!

kakchik said...

rasa macam nak menjilat jari je nengok sticky chicken wing tu.

kakchik dok bakar pizza ni. mozzarella habis, pakai cheddar tak tau le jadi ke idak

Rashid said...

ermmm sedapnya. Tengok je dah naik selera. tuu belum makan lagi tu..

farah.. masakkan untuk abg satu..

μάγά said...

sedapnya farah..
meh2 pos kat maya meh..
hehehe

mommy otai said...

k.hana....tq k.hana tuk resepi itew..nnt nk wt lagik..sng je kan..

eriy...nnt leh wt dehh..

k.chik...k.chik lagi teror msk ni..sdp kan ayam ni k.chik....wahh nk jgk pizza tuh..farah tk reti la nk wt..

rashid...kalo nk sila dtg paka ler..hehee

sis maya...sdp ke..ermm memg sdp sgt tau..sila sila...

 
Share

Mommy Otai | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL