"Ya Allah Ya Tuhanku.. ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berikanlah aku petunjuk, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku"

guestbook

Thursday, October 30, 2008

MENU HARI INI

AYAM SOS TIRAM DAN CILI PADI
SAYUR AIR LABU AIR

IKAN KUKUS GORENG N BUDU+TEMPOYAK





ermmm....
best ke menu hari ini kwn2 sume..hehehee
ekceli mommy no idea today..so ape yg ada dalam peti tu..
mommy msk aje laa...lauk ayam sos tiram tu amik dalam resepi mesra.net..
mungkin leh kongsi dgn kawan2..sbb senang n simple bangat..
lauk peberet mommy lak,ikan kukus goreng dgn budu+tempoyak tu laa...
dpt je lauk tu pasti terangkat habes...
agaknye ni lauk org2 timur...bese la dulu sombong tk makan budu..
sekarang rasakan!!ahaks
lauk tumis air labu air tu khas utk cha..mommy letak skit suhun sbb cha suke sgt mkn kuah2 ni..
die tk leh nk makan pedas...memang kuat tul cha mkn hari ni..siap bertambah2..wahhh...
dah la pagi td die makan nasi lemak tanpa sambal tu dgn telur je,habes satu bungkus tu..
biar la die makan byk ek..biar berdebab sikit ank aku..kurus sgt skrg...
ni ade aku letak sekali resepi tuk ayam sos tiram dan cili padi tu...

AYAM SOS TIRAM & BERCILI

Bahan-Bahan:

½ ekor ayam
3 inci halia - seelok-eloknya halia muda
2 biji bawang putih ( di hiris bulat)
1 biji bawang besar ( di hiris bulat)
8-10 tangkai cili kering ( di potong 2 inci) atau cili padi
3 sudu besar sos tiram
Sedikit daun bawang
Sedikit garam dan serbuk perasa
Sedikit minyak
Sedikit air
Sedikit tepung jagung (bancuh dgn sedikit air)

Cara:

Ayam di potong kecil-kecil.
Basuh bersih ayam tersebut dan lumurkan sedikit sahaja garam.
Panaskan minyak dan goreng ayam tersebut selama 10 minit (agak-agak masak).
Kemudian tumiskan bawang besar, halia dan bawang putih (dengan minyak yg sedikit).
Bila agak garing masukkan ayam tadi bersama-sama sos tiram dan cili kering.
Kacau dengan api yang perlahan.
Masukkan garam (agak-agak kerana sos tiram dan ayam tersebut telah masin) ,
serbuk perasa dan bancuhan tepung jagung tadi.
Bolehlah di angkat dan taburkan daun bawang tadi.

Cadangan Hidangan:
Sedap di makan ketika masih panas.

4 comments:

biskutliat said...

wah best nyer ayam tu.. ala fara ikan kuskuskuskus goreng jer sokmo hehe..

mommy otai said...

I LIKE...JELES LA TU..

nor asiah said...

stop bagi cha mkn titbits or junk food.. tak elok..

P/s : ikan kukus tu bakpe kurus ngat??? sian lok tgk..

mommy otai said...

cha dok mkn sgt pon jajan tu..ehh bukan ke mu yg skmo beli ke die jajan ehh..hahhaaa..
p/s:sbb aku nk slim.beli ikn pon slim2 ahh

 
Share

Mommy Otai | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL