"Ya Allah Ya Tuhanku.. ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berikanlah aku petunjuk, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku"

guestbook

Thursday, October 23, 2008

RESEPI SUP DARIPADA IBU

time nk soping sebok la die nk naik nih!!!
tadaaaaaaaa.....sup ibu ku
hye kawan2 pembaca blog ku...kepada yg sudi baca laa....
hari ni pepagi lagi kitorg pegi ke dungun..beli skit2 barang rmh..3hari lagi nk balik kg..
awal2 biar la setel sume brg dalam rmh nih...
pic chacha tu kat depan pasaraya aneka..tmpat ni la bese aku beli barang rumah..
sebab dok la bolot sgt..hehehhh....
tu pic cha yg sempat di candid..tp tak macam di candid..cam di pose pose...
balik dari dungun singgah pasar paka...beli ayam dan ikan..
hari ni tkde la idea nak masak yang over2...cukuplah sup ayam(resepi dari ibu),ikan selar kuning goreng,sambal belacan,ulam timun dan ulam petai(khas tuk hubby)...
ada org nak tau cara wat sup?nih khas tuk kawan aku..jaws....tengok ye jaws....
bahan:
beberapa ketul ayam
halia
bawang puteh
bawang merah
sup bunjut
carrot,saderi,ubi kentang
lada hitam
buah tomato (jika suka)
asam keping
3 serangkai(buah pelaga,kulit kayu manis,bunga cengkih)
sedikit minyak
cara:
-rebuskan ayam,halia,bawang puteh dan sup bunjut..
-dah agak2 setengah masak tu..masukkan ubi kentang...
-masukkan garam,kiub ayam (jika suka)serbuk perasa
-ketepikan sup tu wt sementara
-panaskan sedikit minyak
-goreng bawang merah yg di mayang,3serangkai
-dah agak2 kuning..curahkan myk dan bawang tadi ke dalam sup
-panaskan semula sup tadi...
-masukkan saderi,carrot dan sdikit lada hitam
-masukkan juga asam keping
itu aje la apa yang ma aku ajar..hehe...tp sori yek...lupa nk beli daun saderi dgn daun sup tadi...
so,tk la meriah color sup aku....sori yekkk...
utk jaws n lili...cuba lah sup resepi ma aku nih...nanti dah jadik gtau la ape rasa die k...

4 comments:

biskutliat said...

best nye sop mommy hehe.. bunga tu cam ori jer.. ingatkan fara buh bunga dalam sup

mommy otai said...

wakakkaaaa..lwk ahh taro..bunga melekat kat pinggan tu..ahaks

kak yan comey said...

x ponah lak den msk sop pakai asam keping..den kono toraii ni..den torai yooo...

mommy otai said...

itu nk bagi masam die naik la k.yan..hehee

 
Share

Mommy Otai | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL