"Ya Allah Ya Tuhanku.. ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berikanlah aku petunjuk, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku"

guestbook

Friday, February 6, 2009

PETAI JERUK


Hari rabu lepas pegi pasar tani beli petai 2ikat..satu ikat ada 3papan rm3 tuk satu ikat...
mak aii mahal gile sehhh..dah la biji2nye tu kecik n ada yg dah busukk..
tergamak die jual cenggitu mahalnyee..tp sbb En.Hubby pye peberet..beli jgk laa..
semalam pegi pasar plak..ada pakcik ni jual rm2 je satu ikat..mata die rapat2 dan bulat2..
waaaaaa ini baru cun..angkat lagi 2ikat..
tuh tgk la leh dpt dkt2 satu botol haaa...
kira penuh gak la..stok tuk bape hari agknye tak tau laa..kehkehhh...
nk wt jeruk petai ni sng aje..tp kalo tak tau tkde la nk mikir camne nk wt kan..
ni mak kawan En.Hubby yg ajarkan kat mommy..
lagi sng wt sndirik dari beli..beli dah la mahal skrg..
kalo wt sndirik leh la ejas cmne nk masin n msmnye..pueh hati mkn byk2..
RESEPI PETAI JERUK:
-petai direbus hingga bertukar kolor gelap...(rebus bersama2 kulit tau)
-dah siap rebus tu asingkan la biji2nye dari kulitnye..(picit2 aje isi nye dah terkeluar)
-rendam biji2 petai tu dgn garam semalaman (nk kasi petai kembung)
-pepagi esk tu bilas dgn air bese
-then,masukkan dalam botol bersama air
-tambah garam dan asam keping..(terpulang ikut suke kite sukatannya)
KHASIAT PETAI YG TIDAK DIKETAHUI

Depresi
Menurut surveY yang dilakukan oleh MIND diantara pesakit yg menderita depresi, banyak orang merasa lebih baik setelah makan petai. Hal ini terjadi kerana petai mengandungi tryptophan, sejenis protein yang diubah tubuh menjadi serotonin. Inilah yang akan membuatkan kita relax, memperbaiki mood dan secara umum membuat seseorang lebih bahagia.
PMS (premenstrual syndrome)
Jika mengalami PMS saat 'tamu' datang, anda tidak perlu minum pil ini ataupun itu, cukup atasi dengan makan petai. Vitamin B6 yang dikandungi petai mengatur kadar gula darah, yang dapat membantu mood.
Anemia
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, petai dapat menstimulasi produksi sel darah merah dan membantu apabila terjadi anemia.
Tekanan darah tinggi
Buah tropis unik ini sangat tinggi kalium, tetapi rendah garam, sehingga sangat sempurna untuk memerangi tekanan darah. Begitu tingginya, sehingga FDA Amerika mengizinkan perkebunan petai untuk melakukan klaimresmi mengenai kemampuan buah ini untuk menurunkan risiko tekanan darah dan stroke.
Kemampuan otak
200 siswa di Twickenham (Middlesex) tertolong dengan mudah melalui ujian pada tahun ini kerana memakan petai pada saat sarapan, istirahat, dan makan siang. Riset telah membuktikan bahawa buah dengan kandungan kalium tinggi dapat membantu belajar dengan membantu siswa semakin waspada.
Sembelit
Kerana kandungan serat yang tinggi, maka petai akan mempermudah menormalkan kembali aksi pencernaan, membantu mengatasi permasalahan ini tanpa harus kembali ke laksativ.
Obat mabuk
Salah satu cara paling cepat untuk menyembuhkan"penyakit" mabuk adalah milkshake petai, yang dimaniskan dengan madu. Petai akan membantu menenangkan perut dan dengan bantuan madu akan meningkatkan kadar gula darah yang jatuh, sedangkan susu akan menenangkan dan kembali memperbaiki kadar cairan dalam tubuh.
Kekenyangan
Petai memiliki efek antasid pada tubuh, sehingga bila dada anda terasa panas akibat kebanyakan makan,cubalah makan petai untuk mengurangi sakitnya.
Mual di pagi hari
Makan petai diantara jam makan akan menolong mempertahankan kadar gula dan menghindari muntah.
Gigitan nyamuk
Sebelum anda meraih krim gigitan nyamuk, cuba untukmenggosok daerah yang terkena gigitan dengan bahagian dalam kulit petai. Banyak orang berhasil mengatasi rasa gatal dan bengkak dengan cara ini.
Untuk saraf
Petai mengandung vitamin V dalam jumlah besar, sehinggaakan membantu menenangkan sistem saraf.
Kegemukan
Penelitian di Institute of Psychology Austria menemukan bahawa tekanan pada saat kerja menyebabkan orang sering meraih makanan yang menenangkan seperti coklat dan kerepek. Dengan melihat kepada 5.000 pesakit di rumah sakit, peneliti menemukan bahawa kebanyakan orang menjadi gemuk kerana tekanan kerja yang tinggi. Laporan menyimpulkan bahawa, untuk menghindari nafsu memakan makanan kerana panik, kita butuh mengendalikan kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan tinggi karbohidrat setiap dua jam untuk mempertahankan kadarnya tetap.
Luka lambung
Petaai digunakan sebagai makanan untuk merawat pencernaan kerana texturnya yang lembut dan halus. Buah ini adalah satu-satunya buah mentah yang dapat dimakan tanpa menyebabkan stress dalam beberapa kes yang parah. Buah ini juga mampu meneutralkan asam lambung dan mengurangi iritasi dengan melapisi permukaan dalam lambung.
Mengawal suhu badan
Banyak budaya lain yang melihat petai sebagai buah'dingin' yang mampu menurunkan suhu tubuh dan emosi ibu yang menanti kelahiran anaknya. Di Belanda misalnya, ibu hamil akan makan petai untuk meyakinkan agar si bayi lahir dengan suhu tidak tinggi. SeasonalAffective Disorder (SAD) (penyakit emosional yang kacau). Pete dapat membantu penderitas SAD kerena mengandungi pendorong mood alami, tryptophan.
Merokok
Petai dapat menolong orang yang ingin berhenti merokok.Vitamin B6 dan B12 yang dikandungnya, bersama dengan kalium dan magnesium, membantu tubuh cepat sembuh dari efek penghentian nikotin.
Stress
Kalium adalah mineral penting, yang membantu untuk menormalkan detak jantung, mengirim oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh. Ketika kita stress, kecepatan metabolisme kita akan meningkat, sehingga akan mengurangi kadar kalium dalam tubuh. Hal ini dapat diseimbangkan lagi dengan bantuan makan petai yang tinggi kalium.
Stroke
Menurut riset dalam "The New England Journal ofMedicine," makan petai sebagai sebahagian dari makanan sehari-hari akan menurunkan risiko kematian karena stroke sampai 40%.
Caplak
Mereka yang suka berpaling pada pengubatan alami akan berani bersumpah, jika anda ingin mematikan caplak, maka ambil sepotong pete, dan letakkan di caplak itu.Tetap pertahankan pete itu dengan menggunakan plester!
p/s petikan diatas momy kopipes dr blog mane ntah.adoi aii lupa lakk....tp byk bahasa indon laa..sori ye kalo ada yg momy tkleh nk terjemah balik..hehe..harap ia byk membantu..kapan yaa...(uit betul ke ni)..hehe

14 comments:

Noorma said...

oooo..macam tu ker buat petai jeruk,,boleh la cuba lepas ni.. kat sini rm25 ringgit untuk 100 papan...he,he.he...boleh imagine tak, apa akak nk buat dengan petai yg berlambak tu..huish..habis satu rumah berbau petai...ha,ha,ha...

mommy otai said...

>k.noorma..lps ni farah pon tiap2 hari la tahan bau dlm toilett...tidaaakkkkkkk....

hana said...

hohohoooo... akak jerk leh layan petai kat umah nih! hbku??? mintak mahappp! belacan pon tk pandai makan! kadang akak jahat tau...wat sambal belacan tuh akak kata akak tk letak belacan.. br dier ngap! kakakakaka.... tpah tertipu! :D

mommy otai said...

>k.hana..oo belagak ekk tk mkn belacan..tp bile dh wt die tak tau rasa belacan pon kan..hahaha

sme bnda msk sdp kalo letak belacan kan kakk..ngehngh..sia abg akak tertipuuuu..waaaaaa

farah pon baru pndai mkn petai jeruk ni..dodulu geli sbb bau die kuat sehhh..skrg rela la busuk pon..cuma jgn makan time2 dkt nk beranak tau..heheh..hbes satu labor room bau potai!!!

ayie_helena said...

wahhhh bestnyee petai jeruk dyeee....bole dimakan bersama sambal...hikhik

ryani said...

isk...aii leh mkn petai sambal je...tu pon kena potong halus2...kalo sejibik2 gedabak camni sure takleh telan...hiks :P

mommy otai said...

>weii ryani weiii...
kasi geget la petai itu..jgn la ko telan sebijik2..alahaiii..tu pon nk keno ajo gak ker..huhhh

IdzaRis79 said...

owh..
i like...
tp tulah,segala mak nenek yg berbau ni,husband marah especially doyan..
tp...lantakla abg nak kata apa..
ku tetap cinta petai,budu,belacan dll!!

sreSHAziela said...

sedap nye petai kan.. lagi masak sambal ngan udang.. menjilat jari tu..

mekacih visit my page.. salam suai kenal dr sha...

KakChik said...

tak sangka farah pandai buat petai jeruk. kakchik ni tak berminat nak buat sebab kat rumah ni yang makan petai jeruk cuma adik ipar je. kira kalah lah kakchik yang dok Kelantan ni.

da said...

ooo gtuh yer wat petai jeruk..buleh la aku try nati..adam tuh suka benar petai jeruk..dia makan ratah jah

ela said...

farahhhhhh....janji ke kita nih....makang petai..tapi ela dok jeruk...wat masak ngan udang..
mahai giler222 sinih...sekg=QR108farahhh anto la skit..buleh nege petai kat doha nih

ela said...

farahhhhhh....janji ke kita nih....makang petai..tapi ela dok jeruk...wat masak ngan udang..
mahai giler222 sinih...sekg=QR108farahhh anto la skit..buleh nege petai kat doha nih

sue said...

oo..cenggitu rupanya cara2 but petai jeruk..Kat rumah ni byk petai cik hb sue beli..takut tak tahan lama..ingat nak buat jeruk..tp tak reti..search tenet..jumpa kat sini..
Minta izin cnp caro2nya ya..heee

 
Share

Mommy Otai | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL